gezonder levenMensen die willen afvallen, willen dat steeds vaker in een uiterst korte tijd bereiken. Het streefdoel kan soms wel 10 kg aan gewicht zijn en toch willen de meeste mensen dat twee weken bereiken. Is dit een reëel doel, is dat veilig, is dat goed te doen? Op die vragen krijg je in dit uitgebreide artikel over de mogelijkheden van snel afvallen, antwoorden. We gaan dieper in op de achtergrond van een crash dieet, aan de hand van het voorbeeld ziekenhuisdieet. Tevens geven we diverse alternatieven, zoals een eiwitrijk dieet, een koolhydraatarm dieet en een gewone, gezonde levensstijl. Aan het einde van dit artikel mag jij voor jezelf bepalen of je op een snelle manier wil afvallen met tijdelijke effect, of liever voor de langere termijn kiest met een blijvend effect.

 

Razendsnel afvallen, tot wel 5 kg per week

Steeds vaker zie je artikelen op internetsites die benoemen dat het mogelijk is om heel snel af te vallen. Daarbij is 5 kg per week geen uitzondering. Enkele websites benoemen zelfs dat het mogelijk is om al 10 kg per week af te vallen. Deze artikelen gaan steeds in op bepaald type dieet, dat wij een crash dieet noemen. Een crashdieet is een heel snel dieet. Een manier waar men door middel van weinig voeding heel snel af kan vallen. Voorbeelden van het crash dieet zijn het zogenaamde vijf dagen dieet, het zeven dagen dieet, het 10 dagen dieet, het ziekenhuisdieet en het soepdieet. Aangezien deze diëten veel overlap hebben, lijkt het ons verstandig om er eentje uitgebreid bespreken. Wij doen er dan de hand van ziekenhuisdieet.

 

Wat is het ziekenhuisdieet? Crash dieet!

Het ziekenhuisdieet is een crash dieet. Het is een prima voorbeeld van hoe er tegenwoordig snel wordt afgevallen. Met het ziekenhuisdieet is het namelijk mogelijk om binnen een uiterst kort tijdsbestek heel veel kilo’s te verliezen. Het ziekenhuisdieet komt uit het ziekenhuis. Daar kregen patiënten die een operatie moesten ondergaan vaak weinig voedingsstoffen binnen. Ze had ook weinig voedingsstoffen nodig, omdat zij bedlegerig waren. Een ziekenhuisdieet is echter ook buiten het ziekenhuis gekomen. Veel mensen denken dat het handig is om met ziekenhuisdieet af te vallen, maar beseffen niet dat zij niet de hele dag op bed liggen. Zij zijn niet ziek en hebben dus meer energie nodig dan de patiënt in een ziekenhuis. Toch wordt dit dieet veelvuldig gebruikt. Met het ziekenhuisdieet is het mogelijk om op korte termijn veel kilo’s te verliezen. 10 kg per week zou daarbij geen uitzondering hoeven te zijn. Het is echter de vraag of het dieet gezien kan worden als een gezond dieet. Daarover zijn de meningen namelijk erg verdeeld. Het ziekenhuisdieet mag niet langer worden volgehouden dan enkele dagen, omdat je belangrijke voedingsstoffen mist. Mensen die afvallen met het ziekenhuisdieet, ervaren echter dat het vaak van korte duur is. De verloren kilo’s zitten er al snel weer aan. Hoe kan dat? De reden daarvoor is simpel. Gedurende het ziekenhuisdieet eet je weinig. Maar zodra je je streefgewicht hebt bereikt, denk je dat je je oude gewoontes weer kan volgen en dus ook je oude voedingspatroon. Dat is niet waar. Want door oude en gewoonten te vervolgen zit je snel weer op het gewicht dat je ooit kwijt wilde.

 

Een goed alternatief, alstublieft

Wil je snel afvallen? Dan is het ziekenhuisdieet voor jou geschikt. Zeker als je alle gevolgen voor de gezondheid voor lief neemt. Wil je liever op een meer veilige, verantwoorde en gezonde manier afvallen? Kies dan een van de volgende twee diëten: het eiwitrijke dieet of het koolhydraatarme dieet. Ze worden hieronder besproken.

 

Eiwitrijke dieet

Een eiwitrijk dieet gaat er vanuit dat je in korte termijn kunt Afvallen, op een gezonde en effectieve wijze. Je gaat je huidige voedingspatroon is onder de loep nemen en kijken of je meer eiwitrijke voeding kunt benutten. Het voordeel van eiwitrijke voeding is dat deze zich moeilijk laat verbranden. Je lichaam zal dus veel energie gebruiken om eiwitrijke voeding af te breken. Dat heeft een voordelig effect, want op die manier wordt opgeslagen vet verbrand. Daarbij is eiwitrijke voeding, voeding die niet snel dik zal maken. Desondanks geeft eiwitrijke voeding je een vol en voldaan gevoel. Een eiwitrijk dieet is dus een prima alternatief, zeker als je blijvend effect wil ervaren van het afvallen.

 

Koolhydraatarm dieet

Een ander gezond dieet is het koolhydraatarme dieet. Koolhydraten eten we de hele dag door. Veel mensen richten zich echter bij het afvallen niet op koolhydraten, maar op vetten en calorieën. Zij beseffen niet dat koolhydraten ook een negatief effect hebben op het dik worden. Koolhydraten en voeding zijn onder meer: chocolade, frisdrank, zout, pasta’s, banket en gebak. Door deze producten te vervangen door koolhydraatarme voeding, zoals bijvoorbeeld de volgende producten: zeewier roomkaas, noten en zaden en vooral water, koffie en thee te drinken – zal je eerder vet verbranden.

 

Gezonde levensstijl

Wat ook kan helpen om af te vallen, is gewoon het aanpassen van je huidige levensstijl. De reden dat je te dik bent is waarschijnlijk omdat je niet zo gezond leeft. Je beweegt te weinig, eet daarbij ook nog eens te vet en je staat waarschijnlijk veel te weinig stil bij gezonde voeding. Door daar een andere visie op te creëren, door gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen, zal je ervaren dat je ook op eigen kracht prima kunt afvallen. Daar heb je dus geen dieet bij nodig.

This post has no comments. Be the first to leave one!

Join the discussion

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *