koolhydraatarm afvallenVeel mensen die willen afvallen gaan uit van een dieet waarbij de inname van calorieën uiterst beperkt is. Helaas zien deze mensen niet dat koolhydraten de ware boosdoeners zijn. Koolhydraten zitten in veel producten en worden doorgaans direct omgezet in suikers als ze niet worden verteerd. Daarmee ontstaat extra vetopslag. Dit zie je terug bij billen, buik, benen en op andere ongewenste plekken in je lichaam. Om af te vallen met een koolhydraatarm dieet, is het zaak om uit te kijken naar producten die weinig tot geen koolhydraten bevatten. Ga dus op zoek naar alternatieven voor koolhydraten. In dit artikel informeer ik je uitgebreid over hoe mensen een koolhydraatarm dieet volgen. Ik leg uit waarom koolhydraten zo schadelijk zijn voor mensen die willen afvallen.

 

Afvallen zonder koolhydraten en calorieën

Zoals gezegd proberen veel mensen af te vallen door een uitzonderlijk weinige inname van calorieën. Ze denken dat calorieën de boosdoeners zijn en ervoor zorgen dat zij snel worden. Op zich is die gedachte helemaal niet zo gek, want calorieën zitten in veel producten en zijn op en top dikmakers. Wat deze mensen echter vergeten is dat het niet alleen om calorieën gaat. In veel producten zitten namelijk ook koolhydraten en die zijn minstens zo schadelijk als calorieën. Koolhydraten zijn een toevoeging aan producten die voor zorgen dat suikers snel worden omgezet in vet. Calorieën zorgen ook voor de energie bij mensen en zijn dus, net als koolhydraten, wel noodzakelijk. Bij een gezond iemand zijn per dag 2000 calorieën benodigd om te kunnen functioneren. Wanneer meer calorieën binnenkrijgt die niet verbrand worden, worden deze al reserve opgeslagen. Zodoende kom je aan. Koolhydraten hebben ongeveer hetzelfde effect op je lichaam. Alleen gaat het bij koolhydraten vaak ongezien. Niemand weet immers dat koolhydraten ook schadelijk zijn.

 

Producten met veel koolhydraten

Een groot deel van wat wij dagelijks aan voeding binnenkrijgen zit vol met koolhydraten. Denk hierbij aan eenvoudige producten als brood, zuivel, drank, pasta en vooral ook snoep in chocolade. Het mag duidelijk zijn dat het niet eenvoudig is om te stoppen met de inname van veel koolhydraten. Veel koolhydraten maken namelijk deel uit van onze dagelijkse gang van zaken. Ook in de avond staan er veel mensen veel koolhydraten en rijke producten op tafel tijdens het diner. Hoe kun je dan zorgen dat je afvalt tot minderen met koolhydraten? Het is eenvoudig. Het begin is om te kijken welke koolhydraatrijke producten kunnen worden vervangen voor koolhydraatarme producten. Op het internet zijn hele lijsten te vinden met koolhydraatarme producten. Tevens kun je hier producten vinden die letterlijk gezien worden als koolhydratenvervangers. Op deze manier kun je alvast beginnen met het afvallen. Koolhydraten krijgen bij jou geen kans meer.

 

Andere diëten

Natuurlijk zijn er tal van diëten die tot doel hebben om calorieën te verminderen en vetten verbranden. Ervaring leert dat het merendeel van de diëten gericht is op het beperken van de inname van calorieën. Het zijn vaak diëten die uitgaan van een gemiddeld aantal calorieën per dag. Dit lag onder de 2000 benodigde calorieën per dag. Maar bij veel van die diëten worden koolhydraten volledig vergeten. En dat is jammer, want op die manier kom je alsnog aan. Houd er dus rekening mee dat wanneer je een dieet zoekt en kijk naar een dieet dat ook weet van schadelijke gevolgen van koolhydraten tijdens het afvallen.

 

Begin vandaag met afvallen

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen zitten er veel koolhydraten in producten die dagelijks op tafel komen te staan. Je komt zeer waarschijnlijk voor bij het ontbijt, lunch en bij het diner tegen en wist voor het lezen van dit artikel niet eens dat ze zo schadelijk zijn voor het afvallen. Je kunt dus zelf al goede start maken voor deze producten te minderen. Ga op zoek naar vervangers voor deze koolhydraten, bijvoorbeeld door het Atkins dieet. En zet deze vervangers voortaan op tafel. Je zult zien dat je op deze manier al de nodige kilo’s kunt verbranden. En dat zonder dat je aan een dieet begonnen bent.

Mijn Paleo dagboek

Vorige week las ik in een Amerikaans tijdschrift een artikel over een gezin dat Paleo ging leven. Het Paleo Principe heette dat. Ik ging eens verder kijken las al snel dat er in Nederland ook heel veel mensen zijn die volgens de richtlijnen van Paleo leeft.

Eten en drinken volgens Paleo, kan dat echt lekker zijn? Ik vroeg het me af en besloot het eens uit te gaan zoeken.

Ik dook in de wereld van Paleo en heb een week lang een dagboek bijgehouden.

Paleo recepten volgens het Paleo Principe

Maandag

Zondag las ik over het Paleo Principe op een Amerikaanse website en maandag besloot ik Paleo te gaan leven. Richtlijnen die ik even had opgekrabbeld: voeding mag weinig tot geen suikers bevatten, weinig tot geen koolhydraten en moet zo natuurlijk mogelijk zijn.

Ik ben naar de slager gegaan en heb daar 200 gram kipfilet, 100 gram kalkoen (nog nooit gegeten) en 200 gram varkensvlees gehaald. In de supermarkt kocht ik groenten, noten en zaden (ik wist niet dat ze die hadden).

Mijn eerste recept was een kipgerecht met broccoli en noten. Die heb ik gemaakt en ik moet eerlijk zeggen dat het even wennen was, maar ik het erg lekker vond. Waarom was het wennen? Om de reden dat ik geen aardappels of rijst bij mijn eten had. Ik had een grotere portie broccoli dan normaal gesproken en eigenlijk beviel me dat wel.

 

Dinsdag/ woensdag

Op dinsdag had ik zo’n grote portie varkensvlees en boontjes gemaakt dat ik er twee dagen van hem kunnen eten. Ik had hier olie bij moeten gebruiken, maar heb gezondigd en gewoon margarine gebruikt. Maar goed, de heer Paleo zal me dat wel vergeven, neem ik aan.

Ik vond het wederom lekker. Geen aardappels, rijst en pasta, maar gewoon meer bloemkool. Op woensdag heb ik een blik worteltjes opengetrokken, omdat ik weinig bloemkool overhad. Maar ik merk intussen, op woensdag, wel het effect van die minder koolhydraten. Ik kan – excuus dat ik me zo uitdruk – gewoon veel makkelijker poepen.

Het heeft dus een positief effect op de stoelgang, dat hele Paleo. En zo moeilijk is het nog niet.

 

Donderdag

Familie op visite. Ik heb de kalkoen bereid, met een Paleoproof sausje dat ik op internet vond. Het was heel veel werk om dat sausje te bereiden, ook omdat ik veel ingrediënten nog niet kende, maar het was om je vingers bij af te likken. Ik kreeg niets dan complimenten.

Paleo met spinazie

Vrijdag

Vrijdag visdag. Vandaag heb ik zalmfilet gehaald in de supermarkt en dit bereid met andijvie. Een heerlijke, verrassende combinatie. Ik mocht er voor de dressing citroen bijdoen, maar dat vond ik te zuur en heb ik dus niet gedaan.

Mijn stoelgang gaat fantastisch en ik moet zeggen dat ik me energieker voel dan een week geleden. Zit dat tussen de oren of werkt het Paleo dieet echt op die manier?

 

Zaterdag

Vandaag heb ik restanten varkensvlees op, aangevuld met veel andijvie en spinazie. Ik heb een stamppot naar eigen inzicht gemaakt. Niet zo lekker als de andere recepten van deze week, maar op zich nog best te doen.

 

Zondag

De laatste dag van mijn dagboek. Het Paleo dieet bevalt me heel erg goed. Ik ben voor het eerst in een week op de weegschaal gaan staan. 2,5 kilo afgevallen, zonder dat ik me daar echt bewust van was.

Vanavond eet ik een stukje vis, wortels en een klein beetje broccoli. Allemaal conform Paleo.

 

Conclusie

Het Paleo dieet bevalt me prima, al denk ik dat het vooral de koolhydraten zijn die me hebben geholpen om zoveel af te vallen. Het is vooral een gevoel in mijn buik dat anders is. Alsof mijn spijsvertering minder moeite hoeft te doen om de voeding die ik eet te verbranden. Ik vind het in ieder geval wel fijn om te weten dat dit zoveel effect heeft. Natuurlijk kan ik niet zeggen dat ik nooit meer aardappels, rijst en pasta zal eten. Maar dat het heel veel minder gaat worden, dat durf ik gerust uit te spreken.

Het Paleo dieet vond ik makkelijk te volgen (het was gratis, want ik heb niks gekocht, maar me gewoon door websites laten leiden), maar ik zou wel graag een boek met meer recepten willen hebben. De meeste recepten op het internet zijn gewoonweg niet goed of makkelijk klaar te maken.

Het eiwitdieet is een bekend dieet in Nederland. Een van de meest bekende vormen van extra eiwitten is door middel van het eten of drinken van eiwitshakes en poeder. In de sportschool zie je dat vaak gebeuren. Nu las ik deze week een artikel op www.gezondheidsnet.nl – een website die ik hoog heb staan – over eiwitshakes.

Kort gezegd komt het erop neer dat al die eiwitshakes voor ons Nederlanders weinig toevoegen! Dat heeft ermee te maken dat wij als Nederlanders al behoorlijk eiwitrijk eten. Denk bijvoorbeeld aan de kaas die we op ons brood eten. Nederland is echt een kaasland. Veel mensen eten kaas en krijgen daardoor al extra eiwitten binnen.

Maar wie meer wil aankomen in spiermassa kan wel voordeel halen uit de eiwitshakes. Het effect zal alleen een stuk minder zijn dan je op voorhand wellicht denkt.

Lees hier het hele artikel.